Homecoming: C - CWOQ 1A "How to Build an Opera" (Homecoming)
Thursday, October 15, 2009
Thursday, October 15, 2009
2:30 PM to 4 PM
Howard Gardner, a Harvard professor of education and psychology, created a theory of “multiple intelligences” in 1983. McGill’s Director of Opera Studies Patrick Hansen will discuss these different kinds of intelligence as they apply to operatic performance and training. Using the operatic aria as sung by a live performer, he will demonstrate how these seven categories combine to bring an opera to life for an audience.
Musical – the art of singing and the techniques required to create operatic sound
Linguistic – the languages of opera and the creation of drama through text
Logical / Mathematical – how music leaps off the page and into operatic context
Bodily / Kinesthetic – how a singer and director create a character through gesture
Spatial – the physical aspects (sets, costumes) and their impact on meaning
Interpersonal – interaction and cooperation with others
Intrapersonal – how introspection and emotion are critical to subtext in opera
Patrick Hansen is Director of Opera Studies at McGill’s Schulich School of Music. A versatile artist, Mr. Hansen is a stage director, conductor, vocal coach and acting teacher. For Opera McGill, he has directed a number of demanding works, including The Rape of Lucretia and Così fan tutte. Formerly the artistic administrator for Florida Grand Opera, Mr. Hansen has been director of the Young American Artist Program at Glimmerglass Opera and music director of Opera Festival of New Jersey. He has also been on the staffs of the Juilliard Opera Center, Lyric Opera of Chicago, Tulsa Opera, Pittsburgh Opera and Des Moines Metro Opera, and was resident conductor at Ash Lawn Summer Festival. He has served as a judge for the prestigious Richard Tucker Award and is the assistant editor of G. Schirmer’s “Operatic Anthology” series.
Howard Gardner, professeur de pédagogie et de psychologie a créé sa théorie des intelligences multiples en 1983. Patrick Hansen, le directeur des études d’opéra à McGill, discutera des divers types d’intelligence et de la façon dont ils s’appliquent au chant d’opéra et à son enseignement. Au moyen d’airs d’opéras chantés en direct, il démontrera comment les sept catégories d’intelligence s’allient pour faire vivre l’opéra pour l’auditoire.
- L’intelligence musicale – l’art du chant et des techniques nécessaires à créer le son distinctif d’un opéra
- L’intelligence linguistique – la langue de l’opéra et la création de l’intrigue par le biais du texte
- L’intelligence logique et mathématique – comment la musique sort de la page et entre dans le contexte de l’opéra
- L’intelligence corporelle et kinesthésique – comment un chanteur et un metteur en scène créent un personnage par sa gestuelle
- L’intelligence spatiale – les aspects physiques (décors, costumes) et leur impact sur la signification dans le contexte
- L’intelligence interpersonnelle – l’interaction et la collaboration avec les autres.
- L’intelligence intra-personnelle – comment l’introspection et l’émotion jouent un rôle critique dans la trame de l’opéra
Patrick Hansen est le directeur des études d’opéra à l’École de musique Schulich de McGill. Artiste multidisciplinaire, M. Hansen est à la fois metteur en scène, chef d’orchestre, répétiteur vocal et professeur de théâtre. Il a dirigé bon nombre d’oeuvres complexes pour Opera McGill, y compris The Rape of Lucretia et Cosi fan tutte. Ancien administrateur artistique pour le Florida Grand Opera, M. Hansen a aussi été directeur du Young American Artist Program du Glimmerglass Opera et directeur musical de l’Opera Festival of New Jersey. Il a aussi été membre du personnel du Juilliard Opera Center, du Lyric Opera of Chicago, du Tulsa Opera, du Pittsburgh Opera et du Des Moines Metro Opera.
Musical – the art of singing and the techniques required to create operatic sound
Linguistic – the languages of opera and the creation of drama through text
Logical / Mathematical – how music leaps off the page and into operatic context
Bodily / Kinesthetic – how a singer and director create a character through gesture
Spatial – the physical aspects (sets, costumes) and their impact on meaning
Interpersonal – interaction and cooperation with others
Intrapersonal – how introspection and emotion are critical to subtext in opera
Patrick Hansen is Director of Opera Studies at McGill’s Schulich School of Music. A versatile artist, Mr. Hansen is a stage director, conductor, vocal coach and acting teacher. For Opera McGill, he has directed a number of demanding works, including The Rape of Lucretia and Così fan tutte. Formerly the artistic administrator for Florida Grand Opera, Mr. Hansen has been director of the Young American Artist Program at Glimmerglass Opera and music director of Opera Festival of New Jersey. He has also been on the staffs of the Juilliard Opera Center, Lyric Opera of Chicago, Tulsa Opera, Pittsburgh Opera and Des Moines Metro Opera, and was resident conductor at Ash Lawn Summer Festival. He has served as a judge for the prestigious Richard Tucker Award and is the assistant editor of G. Schirmer’s “Operatic Anthology” series.
Howard Gardner, professeur de pédagogie et de psychologie a créé sa théorie des intelligences multiples en 1983. Patrick Hansen, le directeur des études d’opéra à McGill, discutera des divers types d’intelligence et de la façon dont ils s’appliquent au chant d’opéra et à son enseignement. Au moyen d’airs d’opéras chantés en direct, il démontrera comment les sept catégories d’intelligence s’allient pour faire vivre l’opéra pour l’auditoire.
- L’intelligence musicale – l’art du chant et des techniques nécessaires à créer le son distinctif d’un opéra
- L’intelligence linguistique – la langue de l’opéra et la création de l’intrigue par le biais du texte
- L’intelligence logique et mathématique – comment la musique sort de la page et entre dans le contexte de l’opéra
- L’intelligence corporelle et kinesthésique – comment un chanteur et un metteur en scène créent un personnage par sa gestuelle
- L’intelligence spatiale – les aspects physiques (décors, costumes) et leur impact sur la signification dans le contexte
- L’intelligence interpersonnelle – l’interaction et la collaboration avec les autres.
- L’intelligence intra-personnelle – comment l’introspection et l’émotion jouent un rôle critique dans la trame de l’opéra
Patrick Hansen est le directeur des études d’opéra à l’École de musique Schulich de McGill. Artiste multidisciplinaire, M. Hansen est à la fois metteur en scène, chef d’orchestre, répétiteur vocal et professeur de théâtre. Il a dirigé bon nombre d’oeuvres complexes pour Opera McGill, y compris The Rape of Lucretia et Cosi fan tutte. Ancien administrateur artistique pour le Florida Grand Opera, M. Hansen a aussi été directeur du Young American Artist Program du Glimmerglass Opera et directeur musical de l’Opera Festival of New Jersey. Il a aussi été membre du personnel du Juilliard Opera Center, du Lyric Opera of Chicago, du Tulsa Opera, du Pittsburgh Opera et du Des Moines Metro Opera.
Homecoming: C - CWOQ 1A "How to Build an Opera" (Homecoming)
Thursday, October 15, 2009
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2:30 PM to 4 PM
Location
Wirth Opera Studio -
New Music Building, 555 Sherbrooke St. W
(Enter via Strathcona Building)
Montreal, Quebec
CANADA
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New Music Building, 555 Sherbrooke St. W
(Enter via Strathcona Building)
Montreal, Quebec
CANADA
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